Translate

torstai 22. elokuuta 2013

Järvi on kalamiehen toinen koti

Tänään tuli postissa Kangasalan Sanomat 22.8.,  jossa oli juttu meikäläisestä. Tiina Kuvaja teki jutun ja mielestäni siitä tuli tosi hyvä!

Tässä linkki Tiinan sivuille: http://www.kuvajatiina.fi/info.htm

Yritin skannailla epätoivoisesti artikkelia blogiin luettavaksi. Toivottavasti saatte selvää skannauksista ja pystyisitte niistä jotenkin lukemaan kuvaa suurentamalla.







tiistai 20. elokuuta 2013

16.8-18.8.2013

16. 8.

Kävin  uistelemassa, mutta en saanut mitään saalista uistelemalla, enkä myöhemmin illalla heittelemälläkään. Aina ei voi saada saalista, mutta kihlatun kanssa oli kiva käydä veneilemässä.

17.8. 

Yhtä hiljaista oli uistelu tälläkin kertaa, mutta saaresta käsin pienellä jigillä heittäen sain tulosta. Ahven nappasi kiinni, mutta onnistui pääsemään karkuun. 

Tämmönen jigi oli ottipelinä















18.8. Kalaa tuli vihdoinkin! 

Aamupäivän-uistelussa tärähti ahven omaan vaappuun, jonka olin tehnyt vuonna 2012. Oli tyytyväinen fiilis !
Samaa vaappua kävi näykkäsemässä myöhemmin pienempi hauki, mutta ei jäänyt kiinni ja heti sen jälkeen täräytti toisessa siimassa olleeseen Ottiviehe -vaappuun. Harmikseni en saanut siitä kuvaa, koska olin jättänyt kännykkäni lataukseen. Ahvenestakin otin vasta sisällä kuvaa ottivaappun kanssa.

" Ahven ja Roine -vaappu tiikerin väreissä "












Lähdin  vielä myöhemmin hitusen neljän jälkeen uudestaan uistelemaan ja se kannatti, sillä klo 16.33 hauki puras tanakasti Sepen Tuurin vaappuun, taimen malli ja sinertävä väritys. Hauki tuli Linnun ja Luotosaaren välistä. 















Eipä ollut huonompi v-loppu ;)

Palkintoa logosta

Laitelalle lähti tänään pahvinen kuori sisältäen 2kpl Roine morria ja 2kpl vaappua. 
Ne ei kuitenkaan olleet ne vaaput jotka olin ajatellut lähettää, mutta nuo silti lähti menemään näin lohdutukseksi.
Myöhemmin lähtee sitten vielä ne viralliset palkintovaaput. Lakkauksessa ollut itsellä ongelmaa ilmankosteuden takia. Tiedä sitten millon valmistuvat. Pitäis olla joku lakkaushuone, mutta kun ei ole niin ei ole. Pintalakkaukset enää puuttuu vaapuista ja uintiläppä. Omat muutkin vaaput jääneet samalle tasolle samasta syystä johtuen.

Pinkahtahva vaappu lähti, vaikka alunperin piti mennä muualle... mutta nopeat syövät hitaat !
Onneksi vaappu kelpasi, vaikka ei olekkaan  priimaa.

Kuvaa lähetetyistä uistimista:







maanantai 12. elokuuta 2013

Uistelua

Vetouistelua tullut harrastettua etupäässä nyt, kun tuo prutkuki nyt on, mutta  soutu-uistelu hieman jäänyt sen varjoon, sekä sähköperämoottorikin ollut mökillä käyttämättönä jonkun aikaa.
 Heittelly olen kanssa lusikoita ja lippaa välillä, mutta ei oikein ole tulosta syntynyt.


27.7.

Rannalta löytyi Rapalan jointed -vaappu siimasotkun kera. Kyllähän tuommoinen löytö vallanmainiosti kelpas meikäläiselle, piristi kummasti väsynyttä mieltä.  On siinä vaan ärhäkkä uinti...

















Klo 11:21 sain Karikon sinertävällä 11cm vaapulla ahvenen, oli kaikki kolme koukkua kiinni. Olipa ainakin kunnolla tarrautunut kiinni. Pakoon ei päässyt, vaikka varmaan olisi halunnutkin.


" 32cm oli ahvenella pituutta ja painoa 250g. "













" Reissun ainoa kala "
















29.7.

Syvemmältä ei löytynyt kalaa uistellen ja koitin kokeilla matalammasta. Sieltähän se isku tuli, mutta jäi tärpiksi. Sen jälkeen tärähti vavassa taas ja sama vaappu oli siimassa kiinni kuin äskenki. Nyt sain kalan sentään veneeseen asti. Ei ollut mittakala, mutta kivaa oli  kuitenkin kuha saada
Nilsun 8cm invicible papukaija jaksaa yllättää aina välillä ja pelastaa reissuja silloin kun ei meinaa tulla kalaa.  Papukaija väristä on tullut yksi luottoväri.

"Kuvauksen jälkeen päästin takaisin kasvamaan "













"Alamittaiset täytyy aina päästää takaisin ja muista kohdella kaloja nätisti "












Oli hieman verta valunut kuhalla kamppailusta, kun oli koukku pahasti kiinni. Siitä huolimatta lähti melkein kuin ohjus jatkamaan matkaansa, kun laitoin kalan veteen. Pidin hetken aikaa kalaa perästä kiinni ja kala oli valmis lähtemään. Se on aina kiva nähdä, kun kala lähtee omille teilleen... se on jotenkin hieno hetki.


 " Joidenkin reissujen jälkeen täytyy vain tyytyä kaupasta saatavaan kalaan. Tällä kertaa maistui leivänpäällä makrillifileet tomaattikastikkeessa "










2.8.

Lähdin myöhään uistelemaan ja se kannatti. Olin ostanut uuden 11cm Karikko vaapun , missä fluorinkeltasta selässä ja siihen se kuha napsahti. Taas kerran alamittainen kuha, mutta antaa silti toivoa yökalastuksesta.
Nyt päästin taianomaisessa taivaan värityksen alla kuhan vapauteen ja toivoin sen vievän terveisiä vanhemmilleen, että tulisivat tervehtimään minun uistimia.















4.8.

Tutustuin tutun pariskunnan lapseen kalastuksen tiimoilta ja lähdin sitten uistelemaan hänen kanssaan. Melkonen tuuli yhtäkkiä valtasi selän ja jouduimme poistumaan matalikkoon, mistä olin saanut nilsullakin sen alamittaisen kuhan. Heiteltiin virvelillä veneestä käsin jonkun aikaa ja saatiin yhet ahvenet per mieheen.

Uusi kalatuttavani sai ahvenen Kuusamon Uistimen -  lipalla (Erä vuosiviehe 2012).
Alhaalla kyseinen lippa Erä vuosiviehe 2011 kera.

















 " Nuorelle kalamiehelle tuli lisää intoa kalastukseen, kun sai ahvenen virvelillä "













Ja sitten minäkin sain ahvenen lipalla, lippa oli Bluefoxin vanhempi tekele. 


" Niskasta kiinni "













Lippaan olin vaihtanut pienemmän 3-haarakoukun, kun monesti noissa kolmosen lipoissa on melkosen iso koukku ja hitusen liian iso ehkä perinteisen kokoluokan ahvenen metsästykseen.

Saipa tuttavaperheen kissa pari ahventa. 


11.8.

Yöllä oli tullut käytyä narraamassa kuhaa tuloksetta ja päätin mennä kalaan  päivällä uudestaan. Ihmeellisen alussa kuha tarttui Hokki kelassa olleeseen Rainen tekeleeseen. Oli kiva vetää käsin siimaa ja väsytellä kalaa, aivan eri tuntuistam  kun vain kelata siimaa hyrräkela settiin.

Sormen päässä kalan tulo tuntui kuin olisi puu jäänyt uistimeen kiinni tms.

" RJN Vaappu, kiemuralla saatu 1.10 kg kuha. Pituutta kalalla oli 47cm "














" Kuha ja meikäisen nykyinen mittauslaite"

 Nils Master - mittatarra  tuli juhlavaapun mukana, kun kävin Honkkarissa ostoksilla. Olihan se pakko hommata numeroitu vaappu ja hieno mittatarra ;) 
En laittanut mittatarraa pysyvästi veneeseen kiinni, vaan tuumasin tehdä tämmösen kannettavan mittauslevyn.














Puolisen tuntia uistelin kuhan väsytyksen jälkeen ja taas tuli kala samalla Rainen tekeleellä potkurivirrasta. Sain taas kelata käsin siimaa. Ahven tuli ja sain sen nostettua veneen pohjalle näppärästi.

" Kiemurasta tuli ottipeli "

















Tätä reissua aikasemmin olin vain kerran kokeillut Rainen vaappua, mutta nyt toisella kertaa näytti kyntensä ja saalisti hyvin!

Näiden kalojen jälkeen ei tullut mitään saalista, vaikka perässä uitti mitä vaappua tahansa. Siiman päässä oli esim. Rapaloita, Sepen  Tuuria, Hurusta, Karikkoa, omia vaappuja(Roine) ja Turus-ukkoa.

10.elokuuta oli muuten siitä harmillinen päivä, että menetin ison hauen mukana Onkimattoman vaapun, jonka sain ottivärihässäkästä. Oli meikäläisen väriehdotus sen verran hyvä, että piti oikein siimakin mennä katkaiseen... Onneks samanlainen vaappu on nyt tilauksessa taitelijalta. :)











Seagullin kanssa räpeltämistä

Tulipa vaihdettua yhessä vaiheessa toisen kerran öljyt British Seagull -perämoottoriin ja puhdistettua paremmin viimeiset jämät vanhasta öljystä. Viimeksi kun en aivan saanut kokonaan jokaista vanhaa töhnätippaa pois.
Nyt sain paremmin valutettua öljyt perästä pois tälläkertaa. Eipä ollu nyt öljy sellaista töhnämöhnää kun oli ekan vaihdon yhteydessä :D



















Ja tutkailin vielä "liukulaakeria", että onko se ihan ok vai onko se viottunut...ainakin omaan silmään vaikuttaa tehtaassa tehdyltä tuo lovetus  yläpuolella ja laakerissa  yms.
Kuva tässä siitä:


 Saa laittaa kommenttia, jos tietää asiasta...olis kiva kuulla jonkun asiasta tietävän suusta, että onko Century mallissa ollut  alunperin  näin liukulaakeri vai ei? Tämä yksilö saattais olla sieltä loppupäästä tuotantoa.








Bensakorkkiin kun ei mistään autotarvikepaikasta tai vastaavasta löytynyt tiivistemateriaalia olisi voinut työstää, niin löysin työkokeilupaikastani nitriilikumia jätepalakopasta. Nitriili on siitä hyvää materiaalia, koska kestää bensaa hyvin. Paksuudeltaan 1.5 mm kumia on helppo työstää, menee saksillaki kuin veitsi voihin.
Tiiviste ei maksa paljoa, kun jaksaa nähdä vaivaa ja tehdä sellaisen itse. Eipä tarvinnut tälläkään kertaa alkuperäistätiivistettä tilata ulkomailta. Alkuperäinen oli tehty jonkilaisesta korkkimateriaalista ja ajan saatossa alkaa murentua enemmän ja enemmän. Muruset bensatankissa ei ole kiva juttu!

Tiivisteen teko bensakorkkiin:


1. Aseta vanha tiiviste materiaalin päälle ja piirrä siitä ääriviivat


2. Leikkaa ääriviivojen mukaan












3. Nyt sinulla pitäisi olla samankaltainen tiiviste kuin vanha. Kannattaa sovittaa tiivistettä ja viimeistellä leikkuujälkeä , jos tarvetta.










4. Jos tiivisteen leikkaaminen onnistui, niin kuin piti, niin bensakorkin pitäisi olla nyt toimiva ja tiivis. 




Näin ainakin itse sain tiiviin tiivisteen tehtyä helposti bensakorkkiini. 








Ja loppuun pari kuvaa perämoottorilla hurjastelusta, kun ei täysinäisestä tankistakaan enää loisku bensaa kunnon tiivisteellä.  Eipä siitä pahemmin valunut aikasemminkaan, mutta nyt ei valu sitäkään vähää. 

 " YARRR! Roineella liikkuu hurja merirosvo "

HUOM. Vain rekvisiittaa, ei oikeasti rosmoilua!  
 " Kunnon vatkausta ja pärinää "


































keskiviikko 31. heinäkuuta 2013

Kuhaa uistellen

14.7.

Lähdin hyvin mielin uistelemaan lämpimällä kelillä peräprutkuni kanssa ja huomasin rannalta lähtevän tutun kalastajankin, joka oli saanut 2kg:n kuhan hiljattain. Olipa taas menossa varmasti kuhaa saalistamaan. Itse vain tähän mennessä olin saanut pientä alamittasta kuhaa.
En ollu miettinyt, että varmasti tulee kalaa tällä reissulla, vaan olin lähteny lähinnä rentoutumaan perämoottorin kera ihmettelemään luonnon kauneutta. Siinä sivussa vedin vaappua perässä ja tutun kalastajan veneen jälkiä seurailin , ihmeen kummassa 10-15 minuuttia kerkesin uistella, kunnes ensimmäinen ja isoin  kuha nasahti kiinni . Karikko oli komeasti kuhan suussa kiinni ja sain nätisti haavittua kalan veneeseen, olin erittäin onnellinen. MITTA kala veneessä ja vieläpä kuha!  Kuhalla oli painoa 1, 2 kg ja pituutta 51cm.

Tähän asti Roine oli ollut säästelly mittakuhia meikäläisen kohdalla....onneksi ahti suosi tuona päivänä minua.
Myöhemmin iltapäivällä sain toisen kuhan uistelemalla ja Sepen Tuurin kuha vaapulla(otti vaapun todella syvälle suuhun). Pitkät ja kapeat vaaput olivat tuona päivänä kuhien mieleen.  Toisella kuhalla oli pituutta 45cm . Painoa en kerinnyt punnita, mutta luultavasti jotain 800-900g kieppeillä.

Molemmat kuhat tuli saaren lähettyviltä, toinen vain enemmän selän puolelta ja ensimmäinen ihan saaren takaa. Linnunsaarihan se saari oli...

Tässä kuvat kuhista:

" Tuurilla mentiin ja Sepen Tuurilla saatiin "

















" Sininen on perinteinen, mutta varma väri petokaloille "

Spinnerbait -testiä

Spinnerbait uistimiin kiinnostus heräsi , kun lueskelin keväällä netistä kalastuskeskusteluja ja spinnerbait uistimia kehuttiin kauheasti, . ihmeen hyvin henkareilla kuulema kalaa irtoaa.

Itse olen saanut vain kerran hauen ylös ja sekin onnistunut Rento Spinnerbaitilla,  sinertevällä värityksellä (se pienempi malli, 32g).  Siitä on kuva nähtävillä aikaisemmin kirjoitetussa tekstissä.

Wanka -spinnerbaitilla olen saanut pari kunnon tälliä ja molemmat jääneet vain tärpiksi, sekä molemmilla kerroilla hauki on syönyt jigipyrstön. Ovatko hauet olleet pieniä vai mistä lienee johtunut, että eivät ole jääneet kiinni? Tuskin se kumin syöminen kauhean terveellistä on pitkän päälle Roineen asukkaille.
 Kaippa joskus vielä joku kala nasahtaa paremmin kiinni... haaveena vieläkin ne ISOT hauet!

Wanka -spinnerbait ja jigipyrstön uusi muotivillitys:




Yksi testiin tulleista Rento -spinnerbaitista koki ikävän kohtalon, rungon kääntyvä osa päätti irrota ja lentää  järvenpohjaan kesken kaiken, kun heitin uistinta hyrräkelalla. 

Myöhemmin kiinnitin jigikoukun tuohon runkoon kiinni, saas nähdä tuleeko sillä yhdistelmällä mitään saalista. 

Runko-osan lentämisen ja pyrstöjen syönnin jälkeen en ole testaillut uistimia, vaan syventynyt uistelemaan eri vaapuilla. Kohta jatkan testailua taas, toivottavasti paremmalla onnella.






keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

British Seagull -perämoottorin huoltoa

12.7. 

Tuumasin pitää pienen huoltotuokion perämoottorini kanssa, koska olin ostanut sen käytettynä ja varmasti siitä kulunu jokunen aika , kun sitä on viimeksi rassattu/huollettu/putsailtu.

" Perämoottori komeudessaan... "













Tulpan vaihtoa

Tulppa näytti vanhalta, ellei jopa alkuperäiseltä. Champion D 16 tulppa on ollut yleinen British Seagull -perämoottorin kanssa käytettävistä tulpista ja vissiin monessa ollut vakiona. Oli aika vaihtaa tuoreempi tulppa ja ulkomaiselta sivulta löysin informaatiota perämoottoriini sopivista tulpista. 
Pyöräilin Kangasalan Fixus -autotarvike kauppaan ja sain sieltä ostettua NGK AB-6 -sytytystulpan. 
Vanha tulppa saa kelvata varatulpan virkaan. 


" Omaperäinen tulpanhattu... "













 " Kiinni on ja pysyy  "













Tulpan kärki kierretään irti ja tulpanhatunkiinnitys kiinnitetään kärkeen ja kärjenpää kierretään takaisin. Eipä ainakaan tulppa karkaa ;) 

" Vanha ja uusi tulppa "













Vaihdelaatikon putsailua yms.

Olin aikaisemmin tilannut netistä vaihteistoöljyä, Castrol Classic EP 140.  Kuitenkin ennen uuden öljyn laittoa putsasin vaihdelaatikkoa, huomasin ettei edellinen omistaja ollut ainakaan käyttänyt vaihteistoöljyä.  Ilmeisesti jotain voidemaista vaihdelaatikon rasvaa tms. Ei ainakaan kovin hyvin toimi tämmösessä vanhassa rutkussa tollanen tyyli tai ei ainakaan SUOSITELLA!
Ja olisin kuitenkin joutunut purkamaan "vaihdelaatikkoa", koska tiiviste oli repeytynyt yhdestä kohtaa ja repsotti ( annetaan se anteeksi vanhalle tiivisteelle, varmasti hyvin jo aikansa palvellut ).

" Purettuna  paljastu kiva vanha voide/öljymössö.. "




















Kuvasta huomaa, että olen "thrust blockin" (muovinen/valkoinen) yhden osan korvannut nippuside viritelmällä, koska alkuperäinen osa oli mennyt rikki. Jospa sellaisen jostain vielä saisin käsiini joku päivä, ulkomailla ainakin myydään uusia varaosia jonkun verran British Seagull perämoottoreihin. 
Alkuperäisestä osasta kuvaa:















" Sovitin omatekemää tiivistettä ennen putsausta.. "














Tulpan oston yhteydessä ostin Fixuksesta tiivistepahvia. Paksuus 1mm ja kokonaisesta arkista saan omiksi tarpeiksi tehtyä vaihdelaatikon tiivisteitä riittävästi. Tuskin tarviin ehkä toista arkkia ikinä ostaakkaan, jos tuo vaan ajaa asiansa. Asennuksen jälkeen on ainakin pitänyt hyvin tähänpäivään asti öljyt sisällä. 

" Putsauksen jälkeen kiiltää kuin vanha kolikko "


















" Villiersin kaasarikin pääsi puhdituksen kohteeksi. " 













" Muistakaa pitää huolta perämoottoreistanne! Perämoottorit tykkää, kun niitä huoltaa ja niillä ajelee ;) " 












Meikäläisen kuvaama pieni pätkä perämoottorin starttauksesta: 










Logokilpailu ratkesi

Kalasaalis.com -sivustolla blogiin liittyvässä keskusteluosiossa julkaisin voittajan aikaisemmin, mutta blogiani en ole kerennyt päivittelemään monestakin syystä johtuen...joten julkaisen voittajan täällä nyt näin paljon myöhemmin:

Nimi:        Ääniä(kpl):
postimies16        1 
laitela            5
vastarannankiiski  2
nuusk1s            2



Logokisan voitti käyttäjä laitela, onneksi olkoon!





" Ylhäällä kuvassa logokisan voittanut logoehdoitus Laitelalta. "

Laitela saa palkinnon kotiinsa, kun saan valmiiksi lakkailut yms. Piharakennuksessa kun on paja , niin estää hieman noi ilmankosteudet lakkaamista.  Myöhemmin vaikkapa kuvaa , kun posti kuljettaa palkinnot...

Ja ne muut kilpailussa olleet ehdoitukset tulevat tässä( yksi ehdoitus jouduttiin valitettavasti diskaamaan kokonaan pois kisasta ) :

" postimies16"  



" nuusk1s "



Pro-Rapala "


" vastarannankiiski "