Translate

keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Haastattelu, "Kainuun taikaa"

Kuulumisia "Kainuun taikaa" -blogintekijältä oli täällä nähtävillä aikaisemmin tätä haastattelua ja nyt saimme tämän haastattelunkin kasaan "JEE!"  

Blogia voi lukea täällä:  http://kainuuntaika.vuodatus.net ja blogin videoita pääsee kurkkaamaan suoraan Youtube -kanavalta: https://www.youtube.com/channel/UC17ixTOEP-Ca1CTJ8Z88o8Q

Kuvat sain suoraan Veksulta mailitse, jotenka kuvien käyttöön olen saanut luvan. 
Veksun löytää  muuten instagrammista nimimerkillä: v3ksu



 Kuka olet ja missä asustelet?
"  Olen Veka , ”veksu” ja asun nykyään Kuopiossa. "

Onko "Kainuun taikaa" -nimelle jokin tarina, mistä on kyseinen nimi tullut käyttöösi blogille yms.?
" Aloitin blogaamisen Sotkamogalleria nimisellä blogilla. 
Kaverini aloitti oman bloginsa ja kehotti minuakin kokeilemaan. Sinne sitten jaoin luontokuvia, koska harrastin luontokuvausta. Vuodatuksen sivut kaatuivat, jossa blogini silloin ja nykyisinkin on. Kaikki julkaisuni katosivat ja keksin uuden idean. Halusin osoittaa, että Kainuussa on vähintäänkin yhtä paljon ”taikaa” kuin Lapissakin. Useat Lapissa asuvat olivat sitä mieltä, että vain heillä on kaunis ja puhdas luonto. Minusta asia ei kuitenkana ollut näin. Aloin siis silloin tekemään Kainuun taikaa nimellä blogia ja jaoin sinne luontokuvia Kainuusta. "



Mistä innostuit tekemään omaa blogia ja youtube -kanavaa?

" Kaverini kehotti minua kokeilemaan blogaamista. Youtube -videot tulivat mukaan myöhemmin, kun halusin tehdä luontovideoita esim. linnuista. "

Milloin kiinnostuit kalastuksesta?

" Kiinnostus kalastukseen lähti jo nuorena. En ollut kyllä kovinkaan vanha, kun ukin ja mummon matkassa kävin kalalla. Voitaisiin sanoa, että ihan yksi vuotiaasta asti olen ollut mukana kalastustouhuissa. "


Kertoisitko hieman toisesta blogistasi, Sotkamogalleria?

" Sotkamogalleria oli blogini jonne jaoin luontokuviani. En muista minä vuonna aloitin blogin, mutta siitä on jo kauan. Olisiko ollut 2007 vuonna. "


Muistatko ensimmäisen saamasi kalan (minkä ikäisenä) ja millä se tuli?

"  Varmaankin mato-ongella vanhempien avustamana. Olisikohan ollut ahven tai särki. En muista itse enää asiasta mitään, mutta tiedän onkineeni mökkilaiturilla vanhemmat apuna. "



Mitkä oli ekat uistimesi ja  tällä hetkellä ne kovimmat vieheet(Top 10)?

" Aiheesta itseasiassa löytyy video minun kanavaltani, mutta Kuusamon professor ja Myr:in lippa."
Ns. kovimmat vieheet: " Minnow spoonin mallit (rattlin, magnum että muutkin), Meppsin aglia longit.  Noita tulee periaatteessa eniten käytettyä heittelemällä. Käytän todella paljon omatekoisia vaappuja, joten vaikeaa alkaa top 10 luettelemaan. "


Kuvassa Normarkilta lähetetyt uistimet Veksulle blogia varten testiin. 


Tykkäätkö eniten perhostella, pilkkiä , virvelöidä vai uistella?

" Ehdottomasti perhokalastus on se juttu! En tiedä miksi, mutta ihastuin harrastukseen täysin. "

Oletko saanut palautetta, että lukijasi tai videoiden katsojasi olisi innostunut kalastamaan 
sinun ansiostasi enemmän taikka aloittamaan kalastuksen?

" Kyllä paljonkin. Olen myös saanut lasten vanhemmilta viestiä Facebookissa, että heidän lapsensa katsovat innolla videoitani ja ovat kiinnostuneet kalastuksesta. "

Isoimmat kalat? 

" Haukien kanssa olen jäänyt tappelemaan alle 6kg. 5,5-5,8kg asti olevia haukia onkin noussut kymmeniä, mutta siitä ei yli päästä. Pitäisi siirtyä isommille järville varmaan yrittämään. 
Mökiltä saatiin mummon kanssa lähes 1kg painoinen ahven. En ihan tarkkaan muista painoa, mutta taisi olla 986g. Taimenia onkin tullut sitten monen kokoista. Muutamia vuosia sitten 2,5kg taimen taitaa olla suurin, mutta sellaisia 50-60cm taimenia olen perholla saanut. Varmaankin aika lähelle tuota 2,5kg olen perhovehkeilläkin päässyt. Tänä vuonna jaksoissakin minulla oli iso taimen kiinni, mutta pääsi karkuun. Lopulta sitten joku pikku poika sai taimenen vaapulla ja kalan painoksi tuli 3,25kg. Enkka ois paukkunut, mutta minun tuuria tämä, että kalat jäävät muille.
 Kuha enkat meni 2008 vuonna uusiksi, kun veneeseen nousi 5,5kg kuha. "


















Oletko miettinyt koskaan, että kokeilisit tehdä omaa uistinta tai vaappua?

"  Olen tehnyt vaappuja nyt kohta 10 vuotta. Tein myös välillä lusikoita, mutta se ei ollut mielestäni niin mukavaa. Perhojakin olen sitonut sen kymmenisen vuotta. "



Mitä haluaisit sanoa blogini  lukijoille?

" Nyt kun olet lukenut tämän artikkelin , niin ota kalavehkeesi ja lähde kalalle! Nauti luonnosta ja huolehdi ettet roskaa luontoa. Ota siitä kaikki fiilis ja ilo irti , äläkä stressaa mistään! Tule sitten illalla taas lukemaan 13-metrisenhauen blogia ja käy tsekkaa minun uusimmat videot ;) "

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti