Translate

keskiviikko 30. heinäkuuta 2014

Kuusamo, Guossán

Idea syntyy reissusta

Joku kerta kalareissulla tuli höpöteltyä kalakaverin kanssa, että missä kalapaikoissa ois kiva käydäyms. Sitten tuli mieleen, että kihlattuni suvulla on eräkämppä Kuusamossa ja heitin ilmaan kysymyksen, että kiinnostastaiskohan kalakaveriani lähteä Kuusamoon kalastelemaan? Vastausta ei tarvinnut arvata: KYLLÄ.

Sitten vaan kysyin luvan mökille menemiseen, avaimet haltuun ja kaverini kyseli ajo-ohjeita perille.
Reissutiimi: Meikäläinen, kalakaveri ja kihlatun pikkuveli( Harrastaa crossfittiä ja kirjoittaa siitä aiheesta blogia: http://crossfitinmaailma.blogspot.fi/ , myös YouTube -kanavakin löytyy: https://www.youtube.com/channel/UCLD_PaplbIgVglOSO2UT14w/videos ).

Kuusamo (pohjoissaameksi Guossán) on Suomen kaupunki, joka sijaitsee Pohjois-Pohjanmaan maakunnassaKoillismaalla. Kuusamon kunta perustettiin vuonna 1868 ja kaupunki Kuusamo on ollut vuoden 2000 alusta alkaen " Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuusamo

Tein mökistä kaksi esittelyvideota, ekassa enemmän kämpän esittelyä ja toisessa osassa varaston ja reissukumppanien näyttöä.

Lähtöreissuun, 12.6.2014

Lähdimme hyvissä ajoin Kangasalta kohti Kuusamoa, muutaman pysähdyksen taktiikalla. Meikäläinen oli nukahtanut pommiin, onneksi kuitenkin heräsin viesteihin/puheluun....ainakin 20min myöhemmin pääsimme lähtemään. Onneksi tiimihenkemme on positiivinen ;)

Mökkitietä saimme hieman etsiä, kun ohjeet olivat hieman "suuntaa antavia". Tieviittoja ei ollut, mutta loppujenlopuksi löysimme oikean tiehaaran ja mökin. Saimme kävellä n.5min suoreittiä mökille, mutta löysimme toisella kertaa lyhyemmänkin reitin.

Tykkäsimme kaikki kuvailla , jotenka kolmen miehen kuvasaldoa hyödynsin tätä tekstiä tehtäessä.

Ensin veimme tavarat mökille, tutustuimme paikkoihin jne. Minä lämmitin kämppää(kosteutta pois patjoista yms), pistin kaasujääkaapin päälle ja muut lähti hakemaan veneellä lähteestä vettä ja muita kamppeita autolta.

Söimme hernekeittoa ja sen jälkeen lähdimme ekaa kertaa järvelle(Suurijärvi) soutelemaan kalastuksen merkeissä. Yllättävän matala järvi ja suomen loppupää järvestä oli kivinen.
Toiselta puolelta kyllä löytyi syvääkin kohtaa.

Kalastuksen jälkeen menimme saunaan ja nukkumaan, jostain syystä en saanut nukuttua ja lähdin yöllä metsästämään sitä meikäläisen ensimmäistä kalaa reissulta.

Kalat pomppi poukamalla ja lähdin heittelemään veneestä sinne, muutaman heiton Rublex Celta -lipalla ja hauki kiinni. Otin talteen kalan ja seuraavana päivänä tuo hauki menikin toisten kalojen kanssa savustimeen.

13.6. 2014 Kaloja nousee

Aamupuurot ja pannukahveet vedettiin naamaan hyvien unien jälkeen. Eräelämä maistui meille hyvin ,eikä haitannut sähköjen puute ollenkaan. Joutsenien laulu raikui järvellä ja autojen melua ei kuulunut lainkaan.
Joskus ihmisen on hyvä vain olla ja rauhoittua...olla yhtä luonnon kanssa.

Lähdimme hitusen yhdeksän jälkeen poukamalle kalaan, ahvenia seurasi ja muutama nousikin meikäläisellä.
Koko matkan aikana sain 7 ahventa, jotenka jokaisesta en jaksanut ottaa kuvaa ja kännykän akkua piti säästellä. Ahventa tuli Rublex Celta koon 2 lipalla ja Abu Droppenilla.

Kalakaverini menetti pari kertaa saman hauen ja meikäläinen tempas sen sieltä isommalla lipalla, Rublex Veltic 5koon lipalla. Paino 2,1kg.

Ylhäällä videota juurikin tuolla lipalla saadusta hauesta.

Rapalan Original 7cm vaapulla sain hauen, alhaalla siitä kuva ja video:

Kalakaverini sai myös haukia paljon tuona päivänä , kuten koko reissun aikana...muistelisin, että jotain 7kpl kahen päivän saldona.  Itse sain yhteensä reissun aikana 5kpl haukea kahen päivän aikana ja 7kpl ahventa, kun kolmas päivä oli takaisinlähtö ja silloin vain seikkailimme luonnossa.  Keskityin sen verran paljon omien kalojen kuvaamiseen, että kalakaverini haukikuvat jäi ottamatta ja monta muutakin, kun akkua sai säästellä kännykässä. Seuraavan kerran pitää ottaa kuvia muiden kameroilla , että saadaan tallennettua varmasti kaikki tilanteet talteen.
Karkuutuksia oli muutamia, mutta eivät jääneet hampaankoloon. Ehkä seuraavan kerran on parempi onni matkassa ;) Suuren hauen kitaan meni tuo kakkoskokoluokan Rublex -lippa. Matkan jälkeen tilasin niitä hitusen lisää pakkiin kauppiaalta.

Tässä yksi video kalakaverini hauen väsytyksestä juurikin 13.päivän kalastushetkistä.

Kihlatunpikkuveli ei valitettavasti saanut kaloja ihan veneeseen asti, ahvenet tippuivat juuri ennen veneeseen nostoa taikka jo sitä ennen. Silti jäi hänelle hyvä fiilis kalastuksesta, vaikka ei saanukkaan sitä ensimmäistä haukea ylös tälle vuodelle noilla kerroilla. Saas nähdä, jos lähtee meikäläisen kanssa vaikkapa syksymmällä uudestaan kalastamaan haukia Roineella ;)

Kuusamon Uistin Oy, tehtaanmyymälä

Olihan se ihan pakko käydä Kuusamon Uistimen myymälässäkin ;)

Tuli hankittua pakkiin lisää tavaraa: uisteluun peruketta, tynnyrileikaria lusikoita varten, professor ruohosuojattuna(käytössä viikset eivät kestäneet jostain syystä), professor vetomalli valkoisena ja vuosiuistin 2008 lätkä.  Tuo ruohikkouistin oli hyvä illalla, pari haukea sillä sain ja heti muistoksi uistimeen hampaanjälkiä :P

Myymälässä on hyvin muitakin tuotteita myynnissä kuin Kuusamon Uistimen oma tekeleitä, sekä yrityksen historiaan liittyviä kuvia ja tuotteita esillä seinillä. Laaja 2-luokan ja alennustuotteiden osiot/laarit löytyy uistimista, josta voi ostaa vaikkapa tuliaisiksi tai lahjaksi uistimen jollekkin kalatutulle tms.

Ja kuvia myymälästä:

Ja hieman kuvaa Kuusamon "keskustan " läheltä:

Tuli sitä käytyä vähän "puskakalastustakin" harrastamassa, tiimin muut henkilöt vain kahtelivat meikäläisen toimintaa...itseäni kiinnosti tuon tuntemattoman ojan/puron koluaminen. Kulkusillan alla lymyili ahvenia ja jopa pari tärppiäkin sain, mutta kalat irtosivat molemmilla kerroilla. Sitkeästi yritin ja välillä kalat seurasivat lippaa, mutta varjoni tuli niin heti säikähtivät.

Ensimmäinen vaellusosio alkaa...tai pikemminkin kävely/retkituokio...

Salpalinja oli meidän kohteena ja jännä historiallinen alue tuo olikin. Hieman eksyimme polkujen seassa, mutta pääsimme loppujen lopuksi takaisin parkkialueellekkin aikanaan. Se onkin sitten jo ihan toinen tarina.
Salpalinjalla tuli nähtyä elämäni ensimmäiset panssariesteet, en ainakaan muista sellaisia missään muualla nähneeni.
Bunkkeria , juoksuhautaa , konekiväripesäkettä ja rautatietä yms. löytyy tolta alueelta. Tuli välillä mieleen, että millastahan siellä on mahtanut olla sota-aikaan...karua meininkiä, sanon minä.

Tiimiin kuului crosfittia harrastava nuorukainen...Piti tehdä hieman hänellekkin jotain mielekestä tekemistä, jotenka  oli meillä hieman juoksua ja hölkkää poluilla , ettei olisi vain kalastuspainotteinen reissu.
 Minua myös kannettiin reppuselässä hitusen aikaa,mikä oli hyvää pienimuotoista reeniä.. Suostuin myös itsekkin tekemään parkkipaikalla punnerruksia.

Ja kuvia Salpalinjan alueelta:

14.6.2014 Kangasalle lähtö ja se ns. vaellusosio kaksi

Päätimme pyhittää lähtöpäivän seikkailemiseen, nähtävyyksiä riitti Kuusamosta Kangasalle asti. Tietenkään emme niin monessa paikassa pystyneet käymään  kuin olisimme halunneet aikataulun vuoksi, mutta kivasti tuli koluttua paikkoja ja otettua kuvia talteen niistäkin hetkistä.

Poroja tuli reissun aikana nähtyä ihan kivasti , näin eteläisen miehen mielestä ne ovat niin eksoottisen söpöjä kavereita...joskus anoppilaankin vois hommata yhden poron koirille kaveriks ;)

Poussu oli yksi matkanvarrella olevista paikoista ja Iijoki.
Iijoki on Pohjois-Pohjanmaan läpi kulkeva , 340 km pitkä joki. Joen latvaosien ja merenpinnan korkeusero on 250m. Iijoen vesistö on kuudenneksi suurin jokivesistö Suomessa.

Näränkä

Poussun maisemien jälkeen käväsimme Närängällä(Näränkä). Kunnon erämaata, hillat eivät vielä kukkineet kunnolla.

Närängän erämaatila oli muinoin tehty ja nykyään siellä nähtävillä laaja näyttely tilan piha-alueella. Vanhat rakennukset ovat aina kiehtovan näköisiä ja niihin liittyy mielenkiintoisia asioita/historiaa...kuten tälläkin kertaa. Jos nälkä yllättää kävelyn ohella, niin Närängän tilalla on sitä varten hyvä nuotiopaikkakin.
Kävelimme Närängän reittiä n. 3.5km , sopivan pieni vaellusreitti paluumatkallemme.

Nousua vaaraan oli 80 m , kirkkokalliolta ja yhdeksänsylenkalliolta oli hyvät maisemat kauaksi metsiensiimeksiin, sekä suolle yms.

Hevosen suokengät näyttelytilassa esillä:

Hirveästi en viitsi kuvia laittaa enempää, koska muuten olisi kohta koko blogi tukossa kuvista ja tämänkin kertomuksen lataamiseen menisi sen takia kauemmin aikaa ladata vaikkapa kännykällä tai hitaammalla adsl -yhteydellä.

Hossa, Julmaölkky

Viimeinen varsinainen retkeilyn merkeissä oleva pyrähdys oli julmaölkyllä. Kauniita maisemia ihastelimme kalliolta alas. Harmi vaan, kun ajelukierros olisi ollut vasta seuraavana päivänä...vielä oli paikka turisteilta suljettu, mutta sentään polut olivat käytettävissä.

JulmaÖlkky on jylhän kaunis kanjonijärvi.

Reissusta jäi hyvä fiilis ja ehkäpä joskus vielä teemme lisää retkiä tällä porukalla jonnekkin. :)