Tuumasin pitää pienen huoltotuokion perämoottorini kanssa, koska olin ostanut sen käytettynä ja varmasti siitä kulunu jokunen aika , kun sitä on viimeksi rassattu/huollettu/putsailtu.
" Perämoottori komeudessaan... "
Tulpan vaihtoa
Tulppa näytti vanhalta, ellei jopa alkuperäiseltä. Champion D 16 tulppa on ollut yleinen British Seagull -perämoottorin kanssa käytettävistä tulpista ja vissiin monessa ollut vakiona. Oli aika vaihtaa tuoreempi tulppa ja ulkomaiselta sivulta löysin informaatiota perämoottoriini sopivista tulpista.
Pyöräilin Kangasalan Fixus -autotarvike kauppaan ja sain sieltä ostettua NGK AB-6 -sytytystulpan.
Vanha tulppa saa kelvata varatulpan virkaan.
" Omaperäinen tulpanhattu... "
" Kiinni on ja pysyy "
Tulpan kärki kierretään irti ja tulpanhatunkiinnitys kiinnitetään kärkeen ja kärjenpää kierretään takaisin. Eipä ainakaan tulppa karkaa ;)
" Vanha ja uusi tulppa "
Vaihdelaatikon putsailua yms.
Olin aikaisemmin tilannut netistä vaihteistoöljyä, Castrol Classic EP 140. Kuitenkin ennen uuden öljyn laittoa putsasin vaihdelaatikkoa, huomasin ettei edellinen omistaja ollut ainakaan käyttänyt vaihteistoöljyä. Ilmeisesti jotain voidemaista vaihdelaatikon rasvaa tms. Ei ainakaan kovin hyvin toimi tämmösessä vanhassa rutkussa tollanen tyyli tai ei ainakaan SUOSITELLA!
Ja olisin kuitenkin joutunut purkamaan "vaihdelaatikkoa", koska tiiviste oli repeytynyt yhdestä kohtaa ja repsotti ( annetaan se anteeksi vanhalle tiivisteelle, varmasti hyvin jo aikansa palvellut ).
" Purettuna paljastu kiva vanha voide/öljymössö.. "
Kuvasta huomaa, että olen "thrust blockin" (muovinen/valkoinen) yhden osan korvannut nippuside viritelmällä, koska alkuperäinen osa oli mennyt rikki. Jospa sellaisen jostain vielä saisin käsiini joku päivä, ulkomailla ainakin myydään uusia varaosia jonkun verran British Seagull perämoottoreihin.
Alkuperäisestä osasta kuvaa:
" Sovitin omatekemää tiivistettä ennen putsausta.. "
Tulpan oston yhteydessä ostin Fixuksesta tiivistepahvia. Paksuus 1mm ja kokonaisesta arkista saan omiksi tarpeiksi tehtyä vaihdelaatikon tiivisteitä riittävästi. Tuskin tarviin ehkä toista arkkia ikinä ostaakkaan, jos tuo vaan ajaa asiansa. Asennuksen jälkeen on ainakin pitänyt hyvin tähänpäivään asti öljyt sisällä.
" Putsauksen jälkeen kiiltää kuin vanha kolikko "
" Villiersin kaasarikin pääsi puhdituksen kohteeksi. "
" Muistakaa pitää huolta perämoottoreistanne! Perämoottorit tykkää, kun niitä huoltaa ja niillä ajelee ;) "
Meikäläisen kuvaama pieni pätkä perämoottorin starttauksesta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti